Regulamin sklepu internetowego jest dokumentem stanowiącym ogólne warunki umowne – tj. ogólne zasady zawierania umów w sklepie internetowym sprzedawcy. Na rynku e-commerce pojawia się ostatnio coraz więcej sklepów oferujących kosmetyki, w tym produkty pochodzenia naturalnego, wegańskie jak i produkty ekskluzywne o ograniczonej dostępności. Czym jednak różni się od klasycznego regulaminu Regulamin sklepu internetowego z kosmetykami?
Czym różni się regulamin sklepu internetowego z kosmetykami od klasycznego regulaminu sprzedaży?
Oczywistym jest, że w ogólności, w każdym sklepie internetowym, taki dokument jest niezbędny. Tak samo jak przy sprzedaży odzieży, w sklepach z opisywanej branży wymagany jest regulamin, tak więc czy regulamin sklepu internetowego z kosmetykami jest aż tak odmienny od regulaminu klasycznego sklepu internetowego? W tym miejscu trzeba byłoby wskazać, że co do zasady nie. Na sprzedawcy ciążą jednak dodatkowe wymogi prawne, których musi być świadomy, wprowadzając wyroby kosmetyczne do obrotu. Poniżej pokrótce wskaże te, o których powinieneś wiedzieć.
Dodatkowe wymogi prawne dla sprzedawców kosmetyków
1) na producencie lub importerze – jako osobie odpowiedzialnej – ciąży przede wszystkim obowiązek zapewnienia, że wprowadzane na terenie UE kosmetyki są bezpieczne dla zdrowia ludzi, spełniają określone normy unijne, są odpowiednio oznakowane i prezentowane. Osoba odpowiedzialna obowiązana jest do zgłoszenia produktu kosmetycznego – jeszcze przed wprowadzeniem go do obrotu – do Komisji Europejskiej za pośrednictwem Portalu Notyfikacji Produktów Kosmetycznych (CPNP);
2) na kosmetyku powinny znaleźć się następujące informacje: dane osoby odpowiedzialnej (producenta lub importera), kraj pochodzenia kosmetyku (jeśli jest importowany spoza UE), numer partii produktu (lub inne oznaczenie identyfikujące), wykaz składników, data minimalnej trwałości, nominalna ilość produktu (objętość lub masa), informacja o szczególnych środkach ostrożności oraz funkcja kosmetyku (jeśli nie jest jednoznaczna) – te informacje powinny być zgodnie z przepisami nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne;
3) na każdym dystrybutorze (sprzedawcy) ciąży wymóg każdorazowego sprawdzenia, (1) czy nie upłynęła minimalna data przydatności kosmetyki oraz (2) czy wymagane prawem elementy zostały rzeczywiście uwzględnione na opakowaniu sprzedawanego kosmetyku. Ponadto, na dystrybutorze, który sprowadza po raz pierwszy kosmetyki do Polski, będzie ciążył obowiązek dostosowania tych informacji do przepisów krajowych poprzez sporządzenie ich tłumaczenia na język polski. Dystrybutor dokonujący takiego tłumaczenia musi zgłosić ten fakt za pośrednictwem Portalu Notyfikacji Produktów Kosmetycznych;
4) każdy dystrybutor (sprzedawca) jest obowiązany, w razie powzięcia np. od swojego klienta wiadomości o przypadku szkodliwego działania, aby zgłosić organowi administrującemu Systemem Informowania o Ciężkich Działaniach Niepożądanych Spowodowanych Stosowaniem Produktów Kosmetycznych każdorazowo wszelkie znane mu ciężkie działania niepożądane udostępnianego na rynku produktu, łącznie z nazwą tego produktu umożliwiającą jego identyfikację, a także z informacją o tym, czy i jeśli tak to jakie działania naprawcze podjął w związku z tym faktem;
5) jeżeli dystrybutor uważa lub ma podstawy uważać, że dany produkt kosmetyczny nie jest zgodny z wymogami przewidzianymi w rozporządzeniu, nie powinien on wprowadzać go do sprzedaży, dopóki nie zostanie on dostosowany do obowiązujących wymogów.
Kosmetyk jako produkt paczkowany
Kosmetyki to także towary paczkowane w rozumieniu ustawy o towarach paczkowanych – stąd też obowiązek spełniania wymogów dot. paczkowania oraz informacji na opakowaniach z tejże ustawy.
Czym jest więc regulaminu sklepu internetowego z kosmetykami? Klasycznym regulaminem, który może również zostać stworzony przez naszych specjalistów. Jeśli potrzebujesz w tym pomocy albo chcesz zakupić wzór do samodzielnego uzupełnienia, zgłoś się do nas, a pomożemy Ci w jego przygotowaniu i odpowiemy na ewentualne wątpliwości.