Szkolenia dla pracowników stały się integralną częścią strategii rozwoju wielu firm. Już dawno wykroczyły poza zwykłe przyuczenie do wykonywanego zawodu. Inwestycja w edukację pracowników na wielu płaszczyznach ma wielowymiarowe korzyści. Pozwala zwiększyć produktywność, poprawić zaangażowanie i zmniejszyć rotację pracowników. W tym artykule przyjrzymy się, w jakie szkolenia dla firm warto inwestować, aby osiągnąć najlepszy zwrot z tej inwestycji.
Warianty szkoleń dla firm
Szkolenia dla firmy występują w wielu różnych wariantach. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. Warto znać je wszystkie, aby wybrać takie, które będzie odpowiednie dla założonego celu, jaki przed nim stawiamy.
- Szkolenia otwarte – z założenia są dostępne dla pracowników z różnych firm i prowadzone w wyznaczonych miejscach przez zewnętrznych trenerów lub specjalistów. Ich główną zaletą jest dostępność dla każdego niezależnie od wielkości firmy oraz branży, w jakiej działa. Treści w nich zawarte zawierają szeroki zakres tematyczny, aby sprostać różnorodnym potrzebą uczestników.
Ten typ szkolenia sprzyja również nawiązywaniu nowych kontaktów i wymianie cennych doświadczeń. Z uwagi na przeznaczenie dla wielu firm, szkolenia te, mogą być zbyt ogólne, nie wyczerpywać wystarczająco tematu, który ma znaczenie dla danej organizacji. Z uwagi na różnice w poziomie uczestników mogą również sprzyjać frustracji dla niektórych osób, tych, które poczują się zbyt zaawansowane lub przeciwnie, zbyt początkujące.
- Szkolenia zamknięte – dedykowane są tylko dla pracowników danej firmy i prowadzone na jej terenie lub w wybranych lokalizacjach. Ten typ szkoleń jest bardziej uszyty na miarę organizacji. Zapewnia dostosowanie do konkretnych potrzeb i celów firmy. Ponadto wzmacnia kulturę organizacyjną podnosząc poczucie przynależności i tworząc więź między pracownikami.
Ograniczają również ryzyko przypadkowego zdradzenia poufnych informacji, komuś z zewnątrz firmy. Nie mniej jednak, szkolenia te, są droższe od szkoleń otwartych. Brak osób spoza przedsiębiorstwa ogranicza różnorodność perspektyw i doświadczeń. Co może prowadzić do braku świeżych pomysłów i innowacyjnych rozwiązań.
Wspomniane rodzaje szkoleń przeważnie odbywają się w formie stacjonarnej. Ma to swoje plusy t.j: bezpośredni kontakt z trenerem, który ułatwia przyswajanie wiedzy i umiejętności; lepsza koncentracja, brak rozproszeń sprawami niezwiązanymi ze szkoleniem; networking – szansa na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych. Jednak nie wszystko złoto co się świeci. Szkolenia stacjonarne obfitują w dodatkowe koszty, związane z dojazdem czy noclegiem. Mają ograniczoną dostępność, co może być utrudnieniem dla pracowników chorych, zmuszonych do opieki nad rodziną lub posiadających sporo obowiązków w mieście oddalonym od tego, w którym odbywa się szkolenie.
Alternatywą, która usuwa te wady, jest szkolenie w formie online, ponieważ umożliwiają pracownikom naukę w dowolnym miejscu i czasie. Niestety, szkolenia online usuwają również pewne zalety t.j: bezpośredni kontakt z trenerem i uczestnikami, zaangażowanie i motywację oraz utrudniają ocenę postępów uczestników.
Z jakich obszarów warto wybrać szkolenia dla firm?
W wyborze tematyki szkoleń dla firm warto kierować się konkretnymi planami i celami organizacji. Nie mniej jednak są pewne szkolenia, które zawsze przynoszą wartość dodaną.
- Szkolenia z umiejętności miękkich
Umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, zarządzanie czasem, przywództwo czy empatia, są kluczowe dla skuteczniej pracy zespołowej. Wybranie tej tematyki może wesprzeć pracowników w rozwijaniu umiejętności interpersonalnych i budowaniu lepszych relacji w miejscu pracy i poza nią.
- Szkolenia z zarządzania projektami
Skuteczne zarządzanie projektami jest istotne dla osiągania celów biznesowych. Dzięki zwiększonej umiejętności planowania, monitorowania i realizacji projektów podnosimy efektywność operacyjną firmy.
- Szkolenia z rozwoju osobistego
Rozwój osobisty pracowników wprost przekłada się na rozwój firmy. Szkolenia te mogą obejmować takie zagadnienia, jak radzenie sobie ze stresem, budowanie pewności siebie czy zarządzanie czasem własnym. Inwestycja w rozwój osobisty pracowników może przynieść długoterminowe korzyści w postaci zwiększonej produktywności i satysfakcji z pracy.
Inwestycja w szkolenia dla firm to istotny element wspierający rozwój organizacji. Wybór odpowiednich szkoleń zależy od potrzeb i celów firmy. Dzięki odpowiednio dobranym szkoleniom firma może zyskać bardziej kompetentnych i zaangażowanych pracowników, co przekłada się na jej sukces i konkurencyjność na rynku.